Boas pessoal. Ao tempo que não escrevia nada por cá...hoje deixo algo que achei deveras interessante e que me deixou perplexo, na forma como nós humanos funcionamos. Tudo começou no Discovery Channel, num programa que falava da forma como o nosso cerebro "vê" as coisas, a forma como interpretamos o que vemos, ouvimos, cheiramos e sentimos, e como o nosso cerebro reage a tudo isso. Foi muito interesante, colei mesmo á tv, mas venho aqui dar enfase a uma questão lá falada...porque é que será que há tantos automobilistas envolvidos em acidentes com motociclistas, que afirmam simplesmente que não os viram? Bem, a explicação que é dada pelos "experts" é que na verdade não viram mesmo...os olhos vêem, mas o cerebro não processou a informação correcta. Sem aprofundar muito, porque não sou nenhum "expert", basicamente o cerebro da maioria dos automobilistas processa as imagens que mais vê, ou seja, imagens de outros carros, sendo que a imagem de uma mota, apesar de estar visualmente presente, no cerebro não activa os mesmos reflexos, acabando em acidente...a maioria dos condutores de carro estão "treinados" para estarem atentos a outros carros, de tal forma que as motas passam a ser...inivisiveis. Vou pôr aqui um excerto dum artigo publicado por um cientista que estuda estas cenas, mas procurem porque há muito mais informação sobre este assunto. Vejam por exemplo, que já foram conduzidos estudos em cidades com muitos motociclistas e ciclistas, e aqui os automobilistas não têm este problema. A solução?por muito estranho que pareça...façam os possiveis por parecer carros! o cerebro não traduz os detalhes das imagens, mas sim as formas basicas, para poder processar informação rapidamente...a forma mais simples é reforçarem o formato horizontal, por exemplo, usar riscas refletoras horizontais, usar luzes nos extremos da mota, de forma a alongar a forma da mota, etc. Bem, aqui fica o artigo, desculpem ser em ingles.
43% of all motorcycle accidents occur as a result of an oncoming vehicle turning across the path of a rider. Drivers simply fail to recognize the motorcyclist's right of way. Their typical lament is "I just didn't see him". You might lament "How the hell is that possible, you were looking right at me, you zoned-out space cadet!"
Some motorcyclists may feel that drivers deliberately choose not to see us. They feel that drivers resent us because of our agility, acceleration, or designer leathers. Others suspect that some car drivers must be anally retentive psychopaths who compensate for their fear of flying by driving to kill.
In the urban rain forests of LA or New York, that may be true. But elsewhere, most drivers really don't see motorcycles. Well yes, their eyes see us, but the image doesn't register in the brain. Why is that?
Some intelligent doctor types have postulated that the brain is an organ which rejects, rather than gathers information. They believe that if all the information collected by the senses were to register, the brain would experience sensory overload and blow its fuses.
For example, all the billboards, signs and other visual messages along the road can't possibly register in the brains of car drivers. That would cause sensory overload. To prevent that, the brain tends to organize the world into systems; those which are important to the activity at hand, and those which aren't. The car driver's brain has learned to exclude the non-essentials, and to focus only on those objects which are a threat to survival. On the road, those objects are predominantly other cars. Because cars are much wider than they are tall, the brain systematizes threats as objects characterized by horizontal lines.
Things characterized by vertical lines are eliminated from consciousness as non-threatening, extraneous information. Trees, lamp standards, sign posts, bridge abutments, buildings; none of these vertical objects are liable to jump out in front of the driver to threaten his existence.
Along comes a motorcycle. The driver's eyes give it a quick visual scan and the brain determines that this too is a vertical object. No threat. No further focus required. Zone out. Continue replay of last nights debauchery. The next thing you know, the driver turns left across your lane even though you can see him looking right at you!
In my early days of riding, an experienced rider hammered at me ceaselessly with the message that "You are invisible out there!" All I heard him say was "Be careful". I didn't understand at the time that he was saying "To most car drivers, you are literally invisible."
Anyone with experience on a bike knows that he was right. Many a novice rider has departed the corporal world because he rode his bike the way he drove his car; as if he could actually be seen.
My advice is, if you don't want to be horizontal, look horizontal. How do we do that? One way is to use running lights. Many Japanese bikes have orange running lights up front integrated into the signal light housing. That gives some sense of horizontal perspective to car drivers. Some Harleys have a pair of white driving lights alongside of the headlight. That's more effective due to the increased candlepower.
So, get horizontal. Convert your signal lights into signal/running lights. If you are going to apply reflective tape to your bike, jacket or helmet, make horizontal or diagonal lines rather than vertical ones.
paulao CBR 600F3
Pendura : Sandra Oliveira
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Eu notei isso de piloto automático quando tava a tirar carta de moto, ora tendo carta de carro há já algum tempo quando começei a ter aulas de moto sinais verticais era mentira.. tive que me esforçar para obrigatoriamente ver cada um dos sinais que me aparecia.. pode ou não ter a ver com o texto descrito mas que o cerebro desliga de certos pontos importantes isso desliga
abr
RAMMSTEINER CBR 600F2
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2 multas ontem dia 2/1/2012 Excesso de velocidade com a PCX em cidade Estacionamento proibido também com a PCX.
Também me vêm bem, pudera, ando de PCX cor de rosa.
cbr600user CBR 400
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